2017. december 17. vasárnap, Lázár
30/267-77-77
62/533-777
Rádió 7
ÉLŐ
-1°C
-0°C
Felhős / -1°C
h / -0°C
k / -1°C
Rádió 7 hírei
Tudósító | 2017-01-09 21:50:34

Ők hogyan csinálják?

Olykor irigykedve nézzük a fitt, egészséges életmódot követő embereket. Hogy van erre idejük, energiájuk? Vajon miben különböznek ők a többiektől? Milyen áldozatokat kell hozni, ha követni szeretnénk a példájukat? Erről beszélgettünk Épkézláb című magazinunkban Dr. Ciortea Péter aneszteziológus belgyógyásszal.

Ők hogyan csinálják?

Nos, tulajdonképpen nem kell nagy áldozatot hoznunk, csupán át kell egy kicsit kódolni a fejünket. A leglényegesebb különbség ugyanis a tudatosság. Az egészséges életmód nagykövetei tudatosan élik az életüket. Például a mozgás szerves része a mindennapjaiknak. Nem egy kötelező feladat, hanem természetes, mindennapos dolog. Kicsit olyan, mint a kutyasétáltatás. Ha az embernek van kutyája, nem kérdés, hogy naponta kétszer megsétáltatja. Ugyanígy nem kérdés a rendszeres testmozgás a fitt embereknél. Az edzéseket pedig – legyen az akár valamilyen keményebb edzés, vagy akár a napi rendszeres séta – tervszerűen végzik, beépítve napirendjükbe.

Jellemző rájuk az önkontroll és a kitartás. Ha meghoznak egy döntést – például, hogy lemondanak a finomított cukorról, vagy épp minden nap megtesznek tízezer lépést – ahhoz tartják is magukat. Az eredményeikkel pedig nem dicsekszenek, nem várnak pozitív megerősítést, hisz nem másnak akarnak megfelelni, csak saját maguknak. Mindent saját magukért tesznek, nem a „kirakat” kedvéért.

Ugyancsak lényeges különbség, hogy korábban kelnek – akár azért, hogy letudják a reggeli edzést, akár azért, hogy kellemesebb legyen a napindítás, hogy jobban meg tudják tervezni a teendőiket.

Az étkezéshez való hozzáállásuk is lényegesen különbözik azokétól, akik még nem követik az egészséges életmód szabályait. Szeretnek enni, és nem vonnak meg semmit maguktól, azonban nem finomított ételeket esznek, hanem egészséges alapanyagokból készült étkekkel táplálják a testüket, magas rosttartalmú, lassan felszívódó ételekkel, amelyek segítenek az emésztésben és az energiaszint megtartásában. Az étkezés számukra nem stressz-levezető tevékenység, arra ott a mozgás.

Ők hogyan csinálják?

Az alvás is lényeges szerephez jut életükben. Meg tudják tartani az egyensúlyt az aktivitás és a pihenés között. Az elegendő alvás azért is fontos, mert, mint az utóbbi évek kutatásai rávilágítottak, a kipihent test sokkal ellenállóbb a betegségekkel szemben. A túlterhelt, kialvatlan ember rosszkedvű, romlik a teljesítménye, figyelmetlen, és mindig éhes.

Persze egy egészséges életmódot folytató embernek is lehet rossz napja, azonban dühöngés, önmarcangolás helyett ők ilyenkor saját magukkal próbálják elrendezni a gondokat, például meditációval, jógával, vagy valami olyan tevékenységgel, ami mellett át tudják gondolni a történteket és kreatív megoldást tudnak kieszelni.

Ők hogyan csinálják?

Azt gondolhatnánk, hogy ha valaki valamilyen krónikus betegséggel él, az nem élhet egészségesen, ez azonban nem így van, sőt a tapasztalat az, hogy ők még inkább odafigyelnek a szabályok betartására. Egy kínai közmondás szerint: egy betegség: hosszú élet; nincs betegség: rövid élet. Ez azt jelenti, hogy ha valaki tisztában van a betegségével, az mindent megtesz, hogy ne rosszabbodjon az állapota, fokozottabban odafigyel az étkezésére, a rendszeres testmozgásra.

A krónikus betegségekkel élők (például szív és érrendszeri betegségben szenvedők, cukorbetegek, asztmatikus betegséggel élők) számára még fontosabb az alvás, a pihenés, ami erősíti az immunrendszert; jobban oda kell figyelniük az étkezésre, az előírásoknak megfelelően kell táplálkozniuk, és több nyers gyümölcsöt, zöldséget kell fogyasztaniuk, illetve bizonyos vitaminokat, ásványi anyagokat külön be kell vinniük a szervezetükbe. A mozgás szintén kiemelten ajánlott számukra – a betegségüknek megfelelően ez lehet akár kevésbé megterhelő, például rendszeres séta, kerékpározás, úszás, jóga. És kiemelten fontosak a légző gyakorlatok, minden nap legalább 10 percet kellene szentelniük a mélylégzés gyakorlására.

És ugyancsak jó tanács mindenkinek, aki szeretne egészséges életet élni: tanuljunk meg nemet mondani! És ezt életünk minden területén alkalmazzuk: mondjunk nemet a kísértésekre, az egészségtelen ételekre, a lustaságra, a túl sok munkára, túlhajszoltságra!

Kiskata