2017. szeptember 26. kedd, Jusztina
30/267-77-77
62/533-777
Rádió 7
ÉLŐ
16°C
16°C
Tiszta / 16°C
sze / 16°C
cs / 16°C
Önkormányzatok hírei
Égető Réka | 2017-03-20 21:06:33

Még semmi nem dőlt el

A belváros fejlesztéséről tartott lakossági fórumot Hegedűs Zoltán, Hódmezővásárhely alpolgármestere és Vágó János önkormányzati képviselő a városháza dísztermében, hétfőn. Az elképzelések ismertetése kapcsán sok kérdés fogalmazódott meg.

Még semmi nem dőlt el

Ahogy arról már korábban beszámoltunk, Hódmezővásárhely belvárosa a Tram Train megépülésével jelentős változáson fog átesni. A közlekedési eszköz bevezetésével párhuzamosan az Andrássy utcai épületeket is (első körben a Szent Antal utcától a Kossuth térig) is megújítanák. Ehhez azonban a lakókkal közös konszenzusra kell jutni.

Még semmi nem dőlt el

Ennek érdekében tartottak fórumot hétfőn a városháza dísztermében.

Még semmi nem dőlt el

Hegedűs Zoltán

Hegedűs Zoltán alpolgármester előbb ismertette a belváros felújításának szükségességét, majd Vágó János képviselő vette át a szót, aki kifejezte, hogy egy nagyon nagy lehetőség előtt állnak a lakók, illetve a város is, hiszen nagyon kedvező körülményekkel újulhatnak meg a város központjában lévő épületek.

Még semmi nem dőlt el

Vágó János

A tervekről Pozsár Péter építész beszélt, aki hangsúlyozta, hogy az elkészített látványtervekben (melyek mindenki csak kiindulási pont az elkövetkezendő időszak tárgyalásaihoz) arra törekedtek, hogy az utca igencsak eklektikus hangulata egységesebb képet kapjon.

Még semmi nem dőlt el

Pozsár Péter

A sokféle épületállományt igyekeztek a tervekben egymáshoz finomítani, illetve törekedtek arra, hogy a rendelkezésre álló tereket hatékonyabban használják ki, fejlesztési lehetőségeket építettek be az ötletek közé. Így például tetőterek lehetséges beépítése, liftek, teraszok kialakítása is szerepel az elképzelések között. Mind-mind az egyes lakóközösségek igényei szerint.

Még semmi nem dőlt el

Mucsi László

Mucsi László, a polgármesteri hivatal városfejlesztési irodájának vezetője ismertette a várható költségeket házanként. Hangsúlyozta, hogy ezek erősen becsült összegek, hiszen még semmiről nem döntöttek a lakók, rengeteg minden befolyásolja, hogy mekkora lesz a végösszeg. A tárgyalások most elsősorban a külső homlokzat felújításáról szólnak. A pályázatban, amelynek köszönhetően a finanszírozás sokkal kedvezőbb lehet (részletek lentebb), ahhoz, hogy egyáltalán benyújthassák, a külső homlokzatnak, a nyílászárók cseréjének, illetve a tetőszerkezet felújításának (ahol szükséges) kell szerepelnie benne. A becsült összegek a következőképpen alakulnának az egyes házak esetében (bruttóban):

- Andrássy utca 3.: 80-85 millió (tetőfelújítással)

- Andrássy utca 5-7.: 140 millió

- Andrássy utca 9.: 57 millió

- Szent Antal utca 1. Andrássy utca felőli szárnya: 107 millió (ebben az esetben az egész épületre meg van a koncepció, de egyelőre csak az Andrássy utca felőli részről fognak tárgyalni)

- Kossuth tér 7.: 82 millió

- Andrássy utca 2-4.: 230 millió

Még semmi nem dőlt el

Dr. Végh Ibolya

A finanszírozásról dr. Végh Ibolya aljegyző adott tájékoztatást. Április 24-től lesz elérhető egy uniós pályázat, amelyet magánszemélyek, illetve lakóközösségek igényelhetnek. Ennek részeként 20 év futamidőre kamatmentes kölcsönt vehetnek fel, amelyhez kezelési, folyósítási költséget nem számolnak fel. Dr. Végh Ibolya hozzátette, hogy a költségek 50%-ára az önkormányzat vállal kezességet.

Még semmi nem dőlt el

Finsztál Attila

A finanszírozás könnyítésére további lehetőségeket ismertetett Finsztál Attila, a Pillér Takarékszövetkezet elnöke, valamint Földházi Zoltán, a Hódix Kft. ügyvezető igazgatója.

Még semmi nem dőlt el

Földházi Zoltán

A jelenlévők részéről számos kérdés fogalmazódott meg.

Még semmi nem dőlt el

Az egyiket Molnár Ádám nevű lakos tette fel: mi lesz az Andrássy utcai parkolókkal? Hegedűs Zoltán elmondta, hogy ez az útszakasz csökkentett forgalmú lesz, ami azt jelenti, hogy átmenő nem, csak célirányú forgalom fog megvalósulni. A parkoló helyek kiesésének pótlására elképzelések, tervek pedig már vannak.

Még semmi nem dőlt el

Korom András a tervekhez kapcsolódóan azt kérdezte, miért akarják szűkíteni a teret azzal, hogy az OTP, Református Ótemplom és Sarokház által határolt területet beépítik. Erre Pozsár Péter építész felvázolta, hogy egy természetes folyamat, hogy a városiasodásnak köszönhetően kialakulnak olyan részek a városon belül, ami sűrűbb. A belváros egy ilyen pont, ami csak fokozódik a Tram Train megjelenésével. A Sarokház előtti terecske beépítésével, illetve a két épületegység közötti szabad terület megjelentetésével az alapvetően sűrű belváros közegen belül egy elzárt, intim részt tudnának kialakítani.

Még semmi nem dőlt el

Jelen volt a Sarokház tulajdonosa is, aki megfogalmazta aggodalmát azzal kapcsolatosan, hogy ezzel jelentősen veszíteni fog a forgalmából.

Még semmi nem dőlt el

Hegedűs Zoltán és Vágó János is erre reakcióként kifejtette, hogy a cél az, hogy bevonzzák az embereket a belvárosba. A Tram Train, illetve az, hogy olyan épületeket alakítanak ki, amelyek több funkcióval rendelkeznek, azt eredményezi, hogy többen jönnek a belvárosba, így a szolgáltatásokat is többen veszik igénybe.

Még semmi nem dőlt el

Az önkormányzat a tervekről az egyes lakóközösségekkel külön-külön is tárgyalásokat fog folytatni. A felújítások akkor valósulhatnak meg, ha megegyeznek. Hegedűs Zoltán és Vágó János is hangsúlyozta, hogy ilyen kedvező lehetőség csak nagyon ritkán adódik, és ha nem most történik meg a felújítás, akkor pár éven belül egyébként is meg kellene tenni.

Még semmi nem dőlt el

ÉR.