2017. november 25. szombat, Katalin
30/267-77-77
62/533-777
Rádió 7
ÉLŐ
4°C
6°C
Köd / 4°C
v / 6°C
h / 3°C
Rádió 7 hírei
Tudósító | 2017-09-12 22:58:23

Kommunikáció a munkahelyen

A kommunikáció egész életünket áthatja, hisz folyamatosan információt cserélünk – hol szavakkal, hol azok nélkül, a családunkkal, a barátainkkal, olykor idegenekkel – no és a nap nagy részében a munkatársainkkal, ügyfeleinkkel. A munkahelyi kommunikáció az, ami összetart, működtet egy céget, éppen ezért nem mindegy, hogyan is műveljük. Erről beszélgettünk Heted7 boldogság című magazinunkban Szőke Róbert kommunikációs trénerrel.

Kommunikáció a munkahelyen

Tudták, hogy a kommunikáció kifejezés alapja a latin communio, azaz közösség kifejezés? Az a közösség pedig, ahol a legtöbbet kommunikálunk – mert időnk jelentős részét ott töltjük –, a munkahelyünk. Több részre lehet bontani a munkahelyi kommunikáció témakört, az egyik lényeges terület az, miként beszélünk a főnökünkkel, hisz ha jók vagyunk ezen a területen, akkor biztosíthatjuk a helyünket, jövőnket. A felettesünknek mindig meg kell adnunk a tiszteletet. A jó főnök egyébként kivívja ezt magának, megdolgozik érte.

Sokszor előfordul, hogy a beosztott, amikor egy kritikát hall a főnökétől felháborodik, duzzogni, puffogni kezd. Pedig a kritikát mindig úgy kell felfognunk, hogy éreznünk kell benne a segítő szándékot. Akármilyen indulattal is kezd bele a felettesünk, mindig köszönjük meg a jobbító szándékát. Ez azért is hasznos, mert, ha valakinek megköszönünk valamit, arra a másik nem tud agresszívan reagálni, sokkal puhábban és tényleg segítőkészen áll majd a problémához, akármilyen támadóan is indított.

Kommunikáció a munkahelyen

A vezetők kommunikációja az elmúlt évtizedekben rengeteget változott. A mai fiatalok nem kedvelik az autokrata irányítást, nehezen fogadják az utasítást, míg húsz-harminc éve ez volt az alap a vezetői kommunikációban. Amit a főnök mond, az szentírás, és vitának nincs helye. Azonban, azóta felnőtt az X és Y generáció, akik partnerként gondolkodnak, és míg a kérést szívesen teljesítik, az utasításra „bezárnak”. Közülük azok, akik kreatív területen dolgoznak, sokkal lazábban veszik a munkát, ami persze nem azt jelenti, hogy nem végzik el a feladataikat, csak épp nem érzik problémának, ha késnek, hisz úgyis túlóráznak, ha az adott projekt megkívánja. A vezetőkkel is teljesen más kapcsolatot alakítanak ki; úgy gondolkodnak, hogy minden kolléga azért van egy bizonyos poszton, mert azon a területen ő a szakember, mindenkinek megvan a maga feladatköre, és mint a fogaskerekek, együtt, csapatban működtetik a gépezetet. Az olajozásról a főnöknek kell gondoskodnia – az olaj pedig nem más, mint a motiváció.

A cégvezetők örök problémája, hogy hogyan vívhatják ki a kellő tiszteletet. Rossz hír, hogy ez nem jár alanyi jogon, tiszteletet nem lehet „kapni”, azt ki kell vívni. Alapvetően az adott ember személyiségén múlik, hogy ez sikerül-e. Persze vannak technikák, lehet fejleszteni, de igazán jó vezetőnek születni kell.

Kommunikáció a munkahelyen

A munkahelyi kommunikációnak van még egy nagyon fontos szegmense, és ez a kifelé történő kommunikáció, vagyis az, hogy miként képviseljük a céget. Az egész vállalkozás léte múlhat azon, hogyan vesszük fel a telefont, hogyan beszélünk az ügyfelekkel, hogyan fogadjuk a hozzánk érkezőket, mit kommunikálunk a cégről. Amikor egy ügyféllel beszélünk, a vállalatot képviseljük. Azt a vállalatot, amelytől a megélhetésünk függ. Tehát bármi is a véleményünk a vezetőről, a munkatársakról, azt tartsuk meg magunknak, és a céget igyekezzünk a lehető legjobb színben feltüntetni.

A munkahelyi kommunikációt tehát több oldalról is megközelíthetjük, s mivel messze nem értünk még a téma végére, két hét múlva folytatjuk a beszélgetést – tartsanak velünk akkor is. Ne feledjék, kéthetente, kedden, 20 órától Heted7 boldogság a Rádió 7 frekvenciáin! Találkozzunk szeptember 26-án is!

Kiskata