2017. december 17. vasárnap, Lázár
30/267-77-77
62/533-777
Rádió 7
ÉLŐ
1°C
-1°C
Köd / 1°C
h / -1°C
k / -2°C
Rádió 7 hírei
Czabarka János | 2017-12-04 14:25:26

Estére mindenkit hazavárnak

A napraforgó december 4-i adásának vendége Knezsik István az Autós Nagykoalíció elnöke volt, akivel többek között arról beszélgettünk, hogy mit tehetünk annak érdekében, hogy mindenki hazaérjen.

Estére mindenkit hazavárnak

Knezsik István

Furcsa a név: Autós Nagykoalíció.

Sokan azt gondolják, hogy valamilyen politikai pártól van szó, pedig erről szó sincs. Az Autós Életciklus Érdekképviseleti Nagykoalíció Egyesület (rövid nevén Autós Nagykoalíció) fő célja, hogy a gépjármű életciklus mentén a hazai gépjárműgyártás, kereskedelem, szolgáltatás, finanszírozás, biztosítás, gépjármű bontás konszolidálása céljából közös ajánlásokat fogalmazzanak meg a tagok számára.

Kik lehetnek tagjai az Egyesületnek?

Gyakorlatilag bárki, aki a szakmai elhivatottságból úgy gondolja, hogy egyetért célkitűzéseinkkel.

Ön kevese azon oktatóknak, akik a profi kategóriát képviselik még a nemzetközi porondon is. A hétvégi havas latyakos utak és a közeljövőben várható ónos eső okán kérem, adjon pár tanácsot, hogyan védhető ki például egy megcsúszás?

Kevés nehezebb és veszélyesebb körülményt tudok elképzelni, mint az ónos esőt. Azt viszont tudnunk kell, hogy a fizika törvényei kőbe vannak vésve, azon változtatni nem lehet. Fontos, hogy a gépjármű általános műszaki állapota megfelelő legyen. Természetesen nem elhanyagolható az útfelület állapota és a gumiabroncsok kiképzése, megfelelősége. Döntő szerepe van a járművezető tapasztalatának, pillanatnyi fizikai és koncentrációs képességének. Ha őszinték akarunk lenni, akkor ezen felül szerencsére is szükségünk van.

A különböző technikai segítő berendezések valóban megoldhatnak mindent?

Szó sincs erről! Amint mondtam a fizika az fizika! Természetesen segíthet pl. egy kipörgést megakadályozó vagy egy automata kerék blokkolás-gátló, de jeges úton ezek sem jelentenek száz százalékos biztonságot.

Akkor mi a megoldás?

A figyelem. Magunkra és a közlekedés más szereplőire is.  Egy műszeres vizsgálattal kimutatták, hogy a gépjárművezető a megtett út 20-25 százalékában figyel csak az úttestre, a táblákra…

Több helyen is hirdetnek olyan tréningeket, ahol megtanulható a csúszós úton történő vezetés, pl. a megpördülő és kitörő jármű pályán tartása. El lehet sajátítani ezt pár óra alatt úgy, hogy az évekkel később is készség szinten működjön?

Azt el lehet érni, hogy az izmainkban rögzüljön a megfelelő mozdulatsor. De a reakcióidő döntően befolyásolhatja a végeredményt.  Mindenképpen ajánlom mindenkinek, hogy vegyen részt ilyen oktatáson.

Persze vannak, akik kimondottan szeretnek csúszós úton vezetni. Különösen nagyteljesítményű autókkal...

Ezt is nagy problémának látom. Több országban is korlátozzák azt, hogy a jogosítvány megszerzését követően milyen teljesítményű jármű vezethető. Németországban például egy meghatározott teljesítmény felett speciális vizsgát kell tenni, különben jelentős bírságra számíthatunk.

Eredménnyel alkalmazzák ezt a módszert?

Mindenképpen, hiszen lényegesen kevesebben halnak meg az utakon, mint nálunk.  Ennél nagyobb sikert  pedig elképzelni sem lehet.

(CJ)