Óriási botrányt kavart még november elején a Medium egyik cikke, melyben arra hívták fel a figyelmet, hogy az elméletileg gyerekeknek szánt, és a YouTube algoritmusa által is leellenőrzött videók valójában súlyosan ártalmasak a gyerekekre nézve. Olyan tartalmakról van szó, amelyek nemcsak erőszakosak, de helyenként már a pedofília határát is súrolják.

A cégek az egyre dagadó botrányban úgy döntöttek, inkább nem hirdetnek a YouTube-on, mert nem vállalják annak kockázatát, hogy a hirdetésük esetleg egy ilyen tartalmat gyártó csatornánál, vagy ilyen tartalmú videónál jelenjen meg. A Google a helyzetet orvosolandó beindította a gőzhengert, és tízezrével törli ezeket a tartalmakat.

A Variety beszámolója szerint eddig 270 felhasználói fiókra csaptak le, 150 ezer ilyen videót töröltek, 625 ezer videónál kapcsolták ki a kommentelés lehetőségét, emellett pedig mintegy 50 ezer csatornáról nagyjából 2 millió hirdetést távolítottak el.

Ami igazán veszélyes a dologban, az maga a tendencia: a videók úgy voltak képesek a milliós nézettséget elérni, hogy a YouTube algoritmusa nem vette észre, milyen tartalomról van szó. Márpedig az egyértelmű, hogy ezek egyike sem felel meg a felhasználási feltételeknek.

A YouTube épp az elmúlt időszakban vezette be, hogy a csatornák a 10 ezer megtekintés elréséig nem szerezhetnek bevételt a videóikkal, utána is csak akkor, ha az algoritmus leellenőrzi, hogy a csatorna minden szabálynak megfelel-e.

A probléma azonban egyelőre nem oldódott meg, a jövőben a Google-nek valószínűleg változtatnia kell az ellenőrzés módján és magán az azt végző algoritmus kódján is.

Forrás: HVG