A Magyar Honvédségnél előírás, hogy minden gépjármű vezetőjének rendelkeznie kell az adott típushoz szükséges jogosítványon kívül osztályba soroló vizsgával, amelynek célja a katonák felkészítse és kiképezése a technikai eszközök hatékony kezelésére. Többfajta osztályos fokozat létezik, amelyek között lényeges eltérések vannak, például személyt szállítani – ami a honvédségnél egy jellemző feladat – csak minimum másod osztállyal lehet. A járművezetőknek lehetőségük volt a lejáró fokozatok megvédésére, illetve meghosszabbítására is.

A vizsgára történő felkészítések elméleti és gyakorlati foglalkozásokból álltak. Az első besoroló vizsgájukra készülők a felkésztés elején elméleti oktatást kaptak, ahol megismerkedtek a menetlevél kitöltésével és a biztonságos üzemeltetéséhez szükséges ismereteket is elsajátították. A különböző járművek specialistái a telephelyen statikus foglalkozásokat tartottak és a képzésen résztvevőknek bemutatták a járművek tulajdonságait.

Szepesi Richárd hadnagy, a vezetési gyakorlat vezetője elmondta, hogy a nappali vezetési gyakorlaton a különböző akadályelemekkel (szlalom, tolatás, szűk átjárón való átkelés) nehezített pályán kellett végighaladni. A hosszú távú vezetés során a járművek oszlopban haladtak, ahol a KRESZ szabályainak betartására és a távolságtartásra kellett figyelnie a járművek vezetőinek. „A több mint kétszáz gépjárművezető közül mindenki sikeresen levizsgázott, ami a tapasztalt oktatóvezetőknek is köszönhető.” – hangsúlyozta a hadnagy.

A három hetes kiképzés során a Koszovóba készülő KFOR 17. váltásának katonái mellett az MH 5. Bocskai István Lövészdandár gépjárművezetőinek vizsgáztatása is megtörtént.

Szöveg és fotó: Búz Csaba hadnagy