12.13: Binszki Józsefnek az Összefogás Szegedért frakciót érintő egyéni indítványát leszavazta a baloldali többség. Binszki József és Szentistványi István nyomja meg az igen gombot, 17 baloldali nem érkezik, a Fidesz és a KDNP politikusai nem szavaznak… Ezzel az ülés véget ért, köszönük a figyelmet! Szokásainkhoz híven ellenzéki képviselők értékeléseivel térünk majd vissza a közgyűlésen történtekre!

12.12: A pályázati előterjesztéseket 28 igennel, egyhangúlag fogadják el. A Szeged és a Páholy folyóiratokkal kapcsolatos városházi javaslatokra 19 igen mellett 9 jobboldali tartózkodás érkezik.

12.06: A rendőrség és katasztrófavédelem beszámolója 27 igennel megy át, Póda Jenő tartózkodik. A parkolási rendelet módosítását 19 igennel és 9 nemmel (Fidesz, KDNP) fogadják el, ugyanilyen aránnyal támogatják a Szegedi Távfűtő Kft. ügyvezetői posztjára kiírandó pályázatot. Egyhangúlag fogadja el a testület a hajléktalanokat ellátó egészségügyi intézmény újszegedi fejlesztését.

11.49: Zárt ülés, majd a szavazás előtt szünet következik.

11.48: Binszki József úgy véli, a főjegyző azért ül itt, hogy szakmai tudásával biztosítsa a törvényességét. Most azonban ez nincs így…

11.45: Mózes Ervin ismerteti törvényességi észrevételét, melyet fenn is tart. Azt mondja, nem volt jogszerűtlen az Összefogás Szegedért frakció megalakulása és a jogi bizottság külsős tagjainak lecserélése. Jelenleg nincs hatályban korlátozó szabályozás a közgyűlési SZMSZ-ben másra, csak pártokra. A jelenlegi frakció-összetételt teljesen jogszerűnek nevezi.

11.43: Szentistványi István szól hozzá Binszki József általunk már többször ismertetett előterjesztéséhez, mely az Összefogás Szegedért frakció szerinte SZMSZ-ellenes megalakulásáról szól. A független képviselő furcsállja, hogy a pártok csak egy frakciót alakíthatnak a közgyűlésen, a civil szervezetek meg többet, akár négyet is, legalábbis Mózes Ervin álláspontja alapján. Úgy értékel, megint úgy értelmezik a városvezetők a jogot, ahogy számukra kedvező.

11.41: Megyünk tovább. Elérkezünk Binszki József egyéni képviselői beadványához.

11.40: Mihálffy Béla üdvözli a külterületi, kiskertes utak fejlesztését.

11.36: Nagy Sándor alpolgármester ismerteti az önkormányzat pályázati tevékenységét. Több egészségügyi pályázatot nyújtanak be, rendelőket kívánnak felújítani. Külterületi utak fejlesztése is a tervek között szerepel.

11.25: Újra Solymos László veszi át az ülésvezetést. Az ingatlanok közgyűlési döntést igénylő kérdéseinél Szentistványi István a hajléktalanellátás újszegedi fejlesztését üdvözlendőnek tartja.

11.20: Botka úgy véli, a Fidesz vágja át a lakosságot, mert a világpiacon felére csökkent a gáz ára, Magyarországon továbbra sem mérséklődnek a lakossági díjtételek. Haág Zalán szerint súlyos tévedésben van a polgármester, a gáz hazai ára uniós szinten a második-harmadik legalacsonyabb.

11.17: Jelen pillanatban 700 ezer emberrel többnek van munkája, ennyivel többen adóznak, mint a korábbiakban, ennyivel nőtt 2010 óta a munkahelyek száma – emeli ki a Fidesz-kormány sikereit Hüvös László. Mit tett közben Botka? 60 százalékkal emelte a parkolás, 62 százalékkal a tömegközlekedés, 150 százalékkal a távfűtés díjait a 2010 előtti ciklusában…

11.14: Póda Jenő kér ismét szót. Emlékeztet, Botka anno megszavazta a közszféra 13. havi bérének elvételét a parlamentben. A Fidesz-kormány pedig 30-50 százalékos béremelést hajtott végre. Botka úgy vág vissza, hogy a kormány elveszi a szegediek hulladékbefizetéseit és egyéb bevételeket, így aztán nem lehet béreket emelni.

11.11: Haág Zalán bemutatja, hogy 2010 óta 88, a garantált bérminimum 101 százalékkal növekedett a polgári kormány tevékenységének köszönhetően, miközben eltűnt az infláció az országból. Érdemes ezt összehasonlítani azzal, amit a szocialisták 2002 és 2010 között műveltek. A KDNP-s politikus sorolja, mely szakterületeken folytatódik a jövőben is a jelentős béremelés.

11.07: Szentistványi István továbbra sem érti Botka cinizmusát, ami a helyi szociális rendelet lehetőséget illeti. Kitart mellette, egész egyszerűen arról van szó, hogy a magát baloldalinak valló polgármester a legelemibb támogatást sem adja meg a rendkívüli élethelyzetbe került hajléktalannak, ergo szociálisan teljesen érzéketlen.

11.03: Póda Jenő hangsúlyozza, tizenöt éve nem tudja menedzselni Botka László a városi cégek dolgozóinak béremelését, ami súlyos problémákhoz vezetett. A polgármester úgy reagál, nem véletlen, hogy több százezer magyar hagyta el az országot, a kormány gazdaságpolitikája okozott szegénységet és kilátástalanságot.

10.58: Hüvös László rámutat, Botka László miniszterelnök-jelölti kampánya szöges ellentétben áll városvezetői tevékenységével, ezt több területen be lehet mutatni. Elképesztőnek tartja azt is, hogy folyamatosan szidják a gonosz kormányt, mely elviszi a pénzt, közben pedig érdekes módon sokkal több forrás jut fejlesztésekre, mint korábban. Kijavítja Póda Jenőt is, volt bérfejlesztés a városi cégeknél, a cégvezetők fizetését ugyanis több alkalommal, jelentősen növelték…

10.55: Szentistványi István kitart amellett, hogy a helyi rendelet szerint méltányosságot is lehetne gyakorolni az átmeneti segély vonatkozásában. Elképesztőnek nevezi, hogy Botka mindig a kormányzatra mutogat, és hárítja magáról a felelősséget. Miközben a polgármester a tengernél nyaralt, a baloldali(?) város nem ad egy hajléktalan asszonynak pár ezer forint átmeneti segélyt, hogy legalább egy garázsban meghúzhassa magát. Nincs Botkában szándék, empátia és belátás – összegez.

10.50: Póda Jenő is egyetért Botkával, mérnökből, informatikusból, gazdasági szakemberből egyre komolyabb a hiány Szegeden, de ez alapvetően bérkérdés, így érthetetlen, hogy a minimálbér-emelést támadja a baloldalt. A város cégeinél is alacsonyak a fizetések. Felszólítja a baloldali városvezetést, rendezze ezt a bérkérdést, mert országos összehasonlításban is rendkívül rossz a helyzet gazdasági társaságainál.

10.46: A szociális iroda vezetője szerint az érintett személy jövedelme meghaladja azt a törvényi határt, mely alapján átmeneti segélyt kaphat, más segélyben viszont részesülhet.

10.45: Szentistványi István azt is megvizsgálandónak tartja, mi lesz azokkal, akiket kilakoltatnak az IKV-s bérlakásokból. Az ártéri erdőkben sokszor már családok húzódnak meg, mert a hajléktalanellátó rendszer nem képes őket ellátni, mások garázsokban húzzák meg magukat, mert lakást bérelni nincs pénzük. A jövedelem nélküliek 4-5 ezer forintos átmeneti segély iránti kérelmét pedig rendre elutasítja a baloldali városvezetés.

10.39: Szécsényi Ferencné és Mészáros Tamás szocialista képviselők méltatják a városi cégek gazdálkodását, eredményeit, illetve kritizálják a kormány gazdaságpolitikáját.

10.36: Terítéken a városi gazdasági társaságok üzleti tervei. Szentgyörgyi Pál gazdasági alpolgármester szerint a százszázalékos önkormányzati tulajdonú cégek változó gazdasági környezetben végzik dolgukat. A városi közüzemi cégeknél komoly problémát okozott a minimálbér és a garantált bérminimum emelése, mivel a piacról nem tudják ezt a többletet kitermelni, más takarékossági intézkedésekre kényszerülnek. Számos társaságot a szakemberhiány is sújtja. Összességében a költségnövekedéseket figyelembe véve is minden cég pozitív eredményt tervezett 2017-re.

10.32: Pályázatot írnak ki a Szegedi Távfűtő Kft. ügyvezetői tisztségére.

10.31: Szentgyörgyi Pál és Nagy Sándor alpolgármesterek szerint újszerű és innovatív lesz a szegedi megoldás.

10.29: A városi gazdasági társaságokat érintő tulajdonosi döntéseknél Hüvös László megemlíti, arról is szó volt korábban, hogy szintén májusra a szegedi tömegközlekedési eszközökre terminálokat szerelnek fel, amelyekből olcsóbban lehet menetjegyet vásárolni, mint a sofőrtől. Közben kiderült, idehaza nem is kaphatók ilyen eszközök. Ez a KDNP-s politikus szerint újabb bizonyíték arra nézvést, hogy csapnivalóan készítik elő a projektek a szegedi városvezetők.

10.22: Következnek a költségvetési és városüzemeltetési tárgyú előterjesztések. Szentistványi István a településfejlesztési döntések kapcsán furcsállja, hogy az önkormányzat soha nem látja szükségét környezetvédelmi, környezeti tárgyú vizsgálatoknak. Valamiért nem fontos a városban, hogy az egyes beruházások milyen környezeti hatással bírnak majd a lakosságra nézve.

10.20: Egy negyedórán át Solymos László vezette az ülést, Botka László visszatér, és valamiféle papírokat nyújt át a Fidesz és a KDNP politikusainak.

10.18: Az előterjesztő Nagy Sándor szerint a lényeg az, hogy Európában is korszerűnek mondható elektronikus, napelemes rendszerrel újul meg a szegedi parkolás június 6-ától. A legkorszerűbb technológiát telepítik, ami több mint egy évtizedig szolgálhatja a várost. A mobiltelefonos parkolásban pedig bevezetik a start, stop megoldást. Azt is állítja, arányosítják a díjakat, az eddigi sárga zóna jelentős részében válnak például olcsóbbá a díjak.

10.17: Hüvös László összegzi, micsoda drasztikus mértékben emelték az évek során Botka Lászlóék a parkolási díjakat Szeged városában. Ez a teljes lakosságot sújtja, nem csupán a gazdagokat – veti oda.

10.14: Kosik Dénes arról szól, nem feltétlenül szerencsés, hogy euróban szabnak majd ki büntetéseket. Aki Magyarországra jön, az fizessen forintban. Elfogadhatatlannak nevezi, hogy közel másfél évet csúszna az elektromos töltőállomások kiépítése, szerinte ennek hátterében az áll, hogy nincs érdemi előkészítés, az önkormányzat nem egyeztetett a Démásszal.

10.12: Haág Zalán azt mondja, ha valamilyen reformintézkedést vezetnek be Szegeden, akkor már megszokhattuk, hogy az mindig több pénzébe fog kerülni az embereknek, mint a korábban működő rendszer. Most sem következik be más, mint az, hogy Botkáék megszüntetik a legolcsóbb parkolási zónát. A bérletek ára is drasztikusan emelkedett azoknál a családoknál, akik egynél több autót tartanak fenn.

10.09: Póda Jenő szerint a város lakosságát elbizonytalaníthatja az a csúszás, amiről most az önkormányzat beszélni kezdett. Jelzi, hogy országosan évek óta működik a rendszer. Ami a fizetős parkolást illeti, a szegedi szisztéma hátrányos a városlakóknak, alkalmatlan, elavult. Azt viszont kifejezetten károsnak tartja, hogy összevonnak két parkolóövezetet, majd bármit mondanak a városvezetők, ez nem más, mint a lakosság további sarcolása, a parkolási díjak emelése.

10.06: Nagypéntek az idei évben először munkaszüneti nap, ekkor is ingyenes lesz a parkolás Szegeden – országosan éppen a KDNP kezdeményezte ezt, jelzi Hüvös László. Megemlíti ugyanakkor, a fizetős parkolási rendszer módosul, elektromos töltőállomásokat is ki fognak építeni. 2016 szeptemberében tárgyalta ezt a város, most mégis bizonytalan távolságba csúszik a kiépítés, a KDNP kételkedik a szakmai előkészítés komolyságában, ha most másfél éves csúszásról beszél a városvezetés…

10.04: Következik a parkolási rendelet módosítása. A polgármester tájékoztat, hamarosan megkezdődik az automaták telepítése, de a rendszer üzembiztosan csak június 6-ától indítható be, ezt a változtatást kell most megszavazni.

10.01: Hüvös László kiszúrta, hogy Botka Lászlónak őszintébb a mosolya, mióta nincsenek itt az országos tévék kamerái, és nem szembesítik a Szeviép-ügyben hangoztatott hazugságaival. Megerősíti, Botka évekig nulla forintot állított be útfelújításra, a jobboldali módosító javaslatokat, majd a kivitelezéseket is ott akadályozta és gáncsolta, ahol csak tudta. Szomorúnak tartja egyébként, hogy a közműcégek milyen károkat hagynak maguk után az utakban.

09.58: Kosik Dénes (Fidesz-L.É.T.) azt mondja, 2010 és 2014 között útrekonstrukcióra nem egyszer nulla forintot terveztek be Botka Lászlóék. A Fidesznek kellett a városrész igényeket összegezve költségvetési módosító javaslatokat benyújtania, ezek pedig hatalmas ellenállásba ütköztek a baloldal részéről. Hosszú évek óta elhanyagolt utak pedig nem javulnak meg maguktól – szögezi le.

09.56: Haág Zalán jelzi, a tavalyi év végén a kormány rendkívüli támogatásként 1,5 milliárd forintot adott Szegednek, például útfelújításra. Kéri az ezzel kapcsolatos elszámolást. Botka szerint még nem érkezett meg a pénz.

09.53: Póda Jenő szerint az a kérdés, milyen állapotban vannak most az utak, Botkáék mennyit költenek útfelújításra, milyen műszaki tartalmat írnak elő, hogyan ellenőrzik a munkálatokat, és milyen minőségű munkát vesznek át. Kérdezi, Botka a szegedi adófizetők pénzéből mennyit költ most országos politikai körútjára – ezt a pénzt ugyanis inkább a helyi utakra kellene fordítania. Több figyelmet, több pénzt, feszesebb munkaátvételt kér.

09.50: Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester szerint az állami kezelésű utak állapotára oda kellene figyelni, ami a kormánypárti országgyűlési képviselő felelőssége. Jelzi továbbá, amikor utoljára fideszes vezetése volt Szegednek, 20-30 milliót költöttek évente útfelújításra, most ennek sokszorosát.

09.47: Póda Jenő (KDNP) szerint kritikus állapotba került a helyi úthálózat, amit Botka tavaly tagadni igyekezett, most viszont a városházi előterjesztés ismeri el ugyanezt… Csepp a tengerben annak a néhány útnak a felújítása, amit évente elvégez az önkormányzat, fennáll a veszélye, hogy menthetetlenül leromlik a szegedi úthálózat állapota. Jóval többet kellene fordítani a karbantartásra, és az elvégzett munkák minőségére is nagyobb figyelmet kellene szánni. Az újszegedi Fő fasor – ismerteti Póda – vonatkozásában kókányolás kókányolást követ, ezt nem lehet másként fogalmazni. A felújításokat dilettáns módon végzi a város, nem véletlen, hogy egyre idegesebbek az autósok, sokkal karakteresebben kellene kezelni a műszaki tartalmat – mondja.

09.40: A helyi közutak kezelésének szakmai szabályairól, valamint az egyes köztisztasági tevékenységek ellátásáról szóló rendelet és a helyi közutak nem közlekedési célú igénybevétele esetén fizetendő díjakról szóló rendelet módosításáról indul vita. Kothencz János ismerteti, Tarjánban milyen komoly problémák akadnak az utakkal ezen vonatkozásban, a közműszolgáltatók felelősebb gondolkodását kéri.

09.36: Ördög István alezredes, a helyi katasztrófavédelem kirendeltségvezetője következik. Szabó Bálintért közben rendőrök érkeznek a karzatra… “Polgármester úr, másodszor vitetsz el a szegedi rendőrökkel, köszönöm” – köszön el a jogász.

09.33: Hüvös László (KDNP) a rendőrség iskolai prevenciós munkáját is méltatja.

09.31: Kothencz János (Fidesz-L.É.T.) a tarjáni lakosok nevében mond köszönetet a rendőrség munkájáért. Nógrádi Tibor és Mihálffy Béla is csatlakozik hozzá választókerületük lakosságának köszönetet, háláját tolmácsolva. Mihálffy azt is megjegyzi, hiba lenne, ha homokba dugnánk a fejünket, a határ közelségének, a kormány migrációellenes politikájának köszönhetőek főként a sikerek, hiszen a városban általában annyi a rendőrautó, mint égen a csillag! Jó lenne, ha később is fenn lehetne tartani az eredményeket, mikor kevesebb lesz a rendőr Szegeden.

09.29: Rádi Norbert megyei rendőrfőkapitány-helyettes és Zélity László szegedi rendőrkapitány beszámolója az első. Szabó Bálint közben továbbra is azt kéri a karzatról, Botka László legyen partner a Szeviép-károsultak ügyének rendezésében.

Zélity László felvázolja, milyen erőfeszítéseket tettek Szeged és térsége közbiztonságának szavatolásáért, a legfontosabb közterületeket óvták egyrészt a migrációhoz kötődő terrorizmus veszélyeitől, de örvendetes, hogy csökkent a lopások, gépkocsilopások száma, nőtt a nyomozási eredményesség mutatója.

09.26: Következik a napirend megállapítása. 24 igen és 4 KDNP-s tartózkodás mellett fogadják el.

09.23: Haág Zalán (KDNP) köszönti Botka Lászlót, aki a szegedeiek pénzén finanszírozott országos kampánykörútján útba ejtette Szegedet. Azt mondja, az MSZP rendre másokat vádol azzal, amit maga követett el, és mindig arra vágyik, ami másé. Teljesen hiteltelennek tartja Botka demokráciáról, sajtószabadságról, korrupcióról szóló szavait. Emlékeztet, a Transparency International anno az év legkorruptabb ügyének választotta az esetet, mikor Botkáék bezárattak egy sérült gyerekeket gondozó óvodát, mert kaszinó akart megnyitni a közelben. A Szeviép-ügyben pedig eltűnt 11 milliárd forint, családokat szegényítettek el, miközben Botka most nagylelkűen a szegények megsegítéséről szónokol.

09.20: Szabó Bálinttal biztonságiak lökdösődnek a karzaton.

09.19: Szentistványi István hitetlennek tartja Botka László úgynevezett baloldali programját, és nem is feltétlenül a Maldív-szigeteki luxusnyaralására gondol, hanem arra, hogy tud-e Szegeden egy hajléktalan asszony 4-5 ezer forint segélyt pályázni. Nem – ad azonnal választ maga a képviselő, nincs esélye, mert nem jogosult az átmeneti segélyre, ennyire szociálisan érzékeny Botka László városvezetése, ezért nem lehet elhinni Botka országos programjának egyetlen szavát sem.

09.16: 2006 és 2010 között történtek a bűncselekmények, mikor baloldali kormány volt, és Botka László vezette Szegedet – jelzi Nógrádi Tibor. Szabó Bálint közben továbbra is arról beszél a karzaton, hogy a Szeviép építette az 1-es villamos vonalát, a Ligetfürdőt, a nyugati elkerülőt, tehát Botka László nem mond igazat.

09.15: Botka László szerint a Szeviép milliárdos megrendeléseket kapott a fideszes kormányzatokról és önkormányzatoktól, például Hódmezővásárhelyhez, ezer szálon kötődik a Fideszhez. Ócska és aljas hazugságnak nevezi, hogy neki vagy a szegedi önkormányzatnak köze lenne a Szeviéphez.

09.12: Szabó Bálint továbbra is kéri a karzatról, hogy Botka László vegye át a petíciót.

09.11: Nógrádi Tibor (Fidesz-L.É.T.) szerint épp itt az ideje, hogy nyilvánosságot kapjanak a Szeviép-botrány részletei. Több száz vállalkozás, sok ezer család jutott csődbe, és addig nem újul meg Szeged társadalma és közélete, amíg ez ügyben jogilag és anyagilag nem kapnak elégtételt a károsultak. “Sose felejtem el a 2008. januári napot, amikor Pistrui László SZEVIÉP-vezér – ma a csődbűntettügy vádlottja – irodájában több ember előtt jelentette ki, hogy ebben a városban úgy is az lesz, amit ő akar, azok a beruházások és azok sportágak kapnak önkormányzati támogatást, amit ő szeretne, és Botka polgármester úr is azt csinálja, amit ő akar” – emlékezik. Hozzáteszi, bízik benne, hogy többé nem fordulhat elő Szegeden, hogy egy szegedi politikus sofőrje hordja el táskában a pénzt.

09.08: Nagy Sándor (Együtt) a brüsszeli források fontosságát méltatja, a város uniós támogatású beruházásait sorolja.

09.05: Berkesi Ottó (Összefogás Szegedért) szólal fel napirend előtt, de akkora a hangzavar a karzaton, hogy nem lehet érteni. Talán Áder János államfővé választása a témája… Később arra tér rá, hogy a nemzeti szemétszállító kialakítása körül botrányos ügyek sora keletkezett.

09.00: Szabó Bálint a karzatról kéri, hogy Botka vegye át a Szeviép-károsultak petícióit. A polgármester úgy reagál, a “politikai szélhámos” hagyja abba a közgyűlés munkájának zavarását. Mózes Ervin bejelenti, aki zavarja a közgyűlést, azt ki is lehet vezettetni. Szabó Bálint továbbra is kéri, vegye át a petíciót Botka László, ám a polgármester csak annyit vet oda, a Szeviép-ügynek nincs köze a szegedi önkormányzathoz. Szabó Bálint fénymásolt húszezreseket szór a karzatról, miközben biztonságiak veszik körül.

Szabó Bálint: Botka legyen férfi, álljon bele a Szeviép-ügybe!

08.55: A Szeviép-ügy egyértelmű politikai felelőse Botka László – mondta el városháza előtt tartott reggeli sajtótájékoztatóján Szabó Bálint. A károsultakat képviselő Likvid Kontroll Kft. ügyvezetője szerint a Szeviép-sztori hazánk legnagyobb közéleti, gazdasági és politika botránya. Kérte az MSZP-s polgármestert, legyen férfi, és “álljon bele” az ügybe, hasson oda, hogy a kormányzat teljes körűen kártalanítsa a több mint 400 vállalkozást, melyek elől 10,5 milliárd forintot loptak el, valamint önkormányzati és parlamenti vizsgálóbizottság felállítását is sürgette. Részletek külön cikkünkben.

A közgyűlés elé:

A szegedi közgyűlés idei második rendes ülésén egyebek mellett beszámolók hangzanak el a rendőrség, és a katasztrófavédelem képviselői részéről, módosítják a Szeged városban működő fizető-parkolóhelyek üzemeltetésének és használatának szabályairól szóló önkormányzati rendeletet, és elfogadják a százszázalékos önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok 2017. évi üzleti terveit.

Nagy összegben lehet fogadni arra is, hogy az országos témák uralják majd a közgyűlési vitákat. Ezek közül is főszerep juthat a Szeviép-ügynek, hiszen a Fidesz és a KDNP országos politikusai az elmúlt hetekben számtalan alkalommal vonták kérdőre Botka László szegedi polgármestert, az MSZP miniszterelnök-jelöltjét, hová folyt el a Szeviép-botrányban 11 milliárd forint, és a sok száz károsult vállalkozás, illetve a szegedi lakosság elől eltüntetett pénzből mennyi került a szocialista pártkasszába. Botka rendre kitért a válaszadás elől, pontosabban csak ennyit reagált a felvetésekre, hogy az önkormányzat nem állt szerződéses kapcsolatban a Szeviéppel, ám erről a sajtó a Közbeszerzési Értesítők alapján több alkalommal is bebizonyította, nem felel meg a tényeknek. Mindenesetre a sztori folytatódik, hiszen Szabó Bálint, a Szeviép-károsultakat képviselő Likvid Kontroll Kft. ügyvezetője “Tegyünk igazságot! Fizessenek a gazdagok. Ellopott milliárdok nyomában Szegeden…” címmel tart sajtótájékoztatót fél 9-es kezdettel. A helyi Fidesz és a KDNP az MSZP-nek a vagyonosokra kivetni tervezett, új adónemét bemutató szerdai szegedi sajtótájékoztatóján is tiltakozott “Botka Gyurcsány = Eltűnt milliárdok” feliratú transzparensével, és a közgyűlésen is várhatóan kellemetlen kérdéseket tesznek majd fel Botkának.

Megint drágul a parkolás, csúsznak a fejlesztések

Ami a napirendet illeti, terítékre kerül a szegedi fizető parkolási rendszer, melyben egyrészt a tervezett fejlesztések csúszása, másrészt a szegediek további sarcolása, azaz a burkolt díjemelés adhat okot vitára. Ha a többség támogatja a városházi előterjesztést, pünkösd utáni keddtől életbe léphet a rendeletmódosítás, amelynek értelmében összevonják a kék és a sárga zónát, tehát megszüntetik a legolcsóbb parkolási területet a belvárosban. Nagy Sándor (Együtt) városfejlesztési alpolgármester ugyan igyekezett védeni a mundér becsületét, amikor kifejtette, valóban igaz, hogy mostantól a kék zóna megszűnésével dupla annyiba fog kerülni a parkolás, mint korábban, de ezzel nem a bevételek növelése az önkormányzat célja, hanem a zónarendszer egyszerűsítése, mert így kevesebb parkolójegy-automatát kell kihelyezniük. Kérdés, mit szólna mindehhez az ellenzéki képviselők…

A tavaly ősszel beharangozott Okos város koncepció keretében több készpénzmentes szolgáltatás bevezetéséről döntöttek, ezek közül azonban nem minden teljesül az eredeti, május elsejei határidőre. A parkolóautomaták beüzemelése nagyjából egy hónappal később történik meg, míg az elektromos kocsik töltőpontjainak kiépítése még akár másfél évet is várni kell. A városházi előterjesztésből kiderül, hogy a parkolóautomatákat jelen állás szerint a pünkösdhétfő utáni első munkanapon, június 6-án tervezik beüzemelni. Így a parkolózónák módosítása is erre az időpontra tolódik. Arról is szó volt korábban, hogy szintén májusra a tömegközlekedési eszközökre terminálokat szerelnek fel, amelyekből olcsóbban lehet menetjegyet vásárolni, mint a sofőrtől. Az érintésmentes, azaz PayPass-os kártyával megváltható elektronikus fedélzeti jegyért 370 forintot fognak kérni. Az új berendezések használatára azzal is ösztönöznék az utasokat, hogy a sofőr 450 forintért adja majd a jegyet, ha beüzemelik a terminálokat. Kiderült viszont, hogy ilyen terminálokat nem lehet kapni, ezért egy prototípus kerül majd Szegedre leghamarabb a harmadik negyedévben az SZKT tájékoztatása szerint, így jelenleg nem adható pontos időpont a fedélzeti jegykiadó automaták éles üzemének időpontjára sem… Bebizonyosodott az is, hogy az elektromos autók töltőhelyeinek kialakítása, s azok energiaellátásának biztosítása sem megy egyik napról a másikra, 12-18 hónapot is igénybe vesz az áramszolgáltató tájékoztatása szerint, így az elektromos autók tulajdonosainak jövő év június végéig várniuk kell arra, hogy a város több pontján is tölthessék gépkocsijukat. Egyébként a tervek szerint a városházánál 4, a kormányhivatalnál 12, míg a Stefániánál, az ügyészségnél 6 töltőpontot alakítanak ki.

Hogyan is teljesítenek a városi cégek?

A gazdasági társaságokat érintő tulajdonosi döntéseket három csoportra osztotta Szentgyörgyi Pál (MSZP) gazdasági alpolgármester: az alapító okiratok módosítására, a közbeszerzéssel kapcsolatos döntésekre és a tömegközlekedésre vonatkozó lépésekre. A Szegedi Szabadtéri Játékok idején bevezetett kedvezményt – ha megszavazza a közgyűlés – kiterjesztik a Szeged Napján tartandó programsorozatra és a SZIN-re, ezzel kívánják népszerűsíteni a buszok, a villamosok és a trolibuszok használatát. Az előterjesztő gazdasági alpolgármester egyébként elégedett az önkormányzati cégek teljesítményével, szerinte mindegyik eredményesen gazdálkodott. Meglepő lenne, ha ezzel egyetértene a jobboldal, de a délelőtt folyamán ez is kiderül.

Mivel a Szegedi Távfűtő Korlátolt Felelősségű Társaság (SZETÁV Kft.) élére kinevezett Kóbor Balázs megbízatása június 30-án lejár, pályázatot írhatnak ki a pozíció betöltésére. Az ingatlanokra vonatkozó előterjesztés keretében pedig dönthetnek arról, hogy a a Magyar Máltai Szeretetszolgálat hajléktalan betegeket ellátó centrumot alakít ki az Alsó Kikötő soron, melynek köszönhetően a fontos feladatot ellátó központ befogadóképessége húsz fővel, a jelenlegi 16-ról 36-ra nőhet.

Bohózat az SZMSZ körül, avagy amit szabad Jupiternek…

Egyéni képviselői indítványt nyújtott be a DK-s Binszki József. Több törvényre hivatkozva azt állítja, hogy nem alakulhatott volna meg az Összefogás Szegedért frakciója 2016 végén, mert 2014-ben már létrejött az MSZP-Összefogás Szegedért frakció, egy párt pedig egy frakciót alakíthat a közgyűlésben. Ugyan a Szervezeti és Működési Szabályzat csak pártokról ír, de ez „értelemszerűen vonatkozik a konkrétan nem nevesített egyéb szervezetekre is”. Binszki szerint Botka László polgármester jogszerűtlenül hívta vissza a két DK-s delegáltat a jogi bizottságból, éppen ezért azt szeretné eléri, hogy a két új delegált helyére a korábbiakat helyezzék vissza. Mózes Ervin címzetes főjegyző viszont nem ért egyet ezzel az érveléssel, mert úgy gondolja, „nem lehet kiterjeszteni egy korlátozó jogszabályt”. Ugyan nem tartja szerencsésnek a megkülönböztetést, de nem látja törvénytelennek a lépést, ezért törvényességi észrevételt fűzött Binszki előterjesztéséhez.

Forrás: szegedma.hu