Nincs szilveszter virsli, lencse és pezsgő nélkül. De végiggondolták már, hogy milyen az igazán jó pezsgő? A tapasztalatok szerint a vásárlók már egyre inkább a minőségi termékeket választják.

Ilyen a jó pezsgő

A Gundel étterem vezető sommeliere szerint a jó pezsgő mindig száraz és nagyon fontos, hogy jó minőségű alapborból készüljön, mert az a jó minőségű pezsgők lelke. Továbbá nagyon fontos a technológia is. A pezsgőkészítés egy gyártási folyamat, ahol fontos a tapasztalat és a szakértelem – fejtette ki az M1-en Fabók Mihály.

Talán kevesen tudják, de már 1825-ben is készült Magyarországon pezsgő. Ezek a pezsgők tradicionális módon készültek és nagy hagyományokkal rendelkezünk pezsgőkészítésben. Sőt manapság egy pezsgőforradalom van kibontakozóban – magyarázta a sommelier.

Évi 35 millió palack pezsgő fogy itthon

Magyarországon egyébként évi 35 millió palack pezsgő fogy, és bizony a magyar ember még mindig inkább az édes pezsgők után nyúl a polcokon, bár ez a tendencia kezd elmozdulni.

Ha pezsgőt választ, érdemes megnézni a címkét. A jobb minőségű pezsgők palackján feltüntetik az évjáratot, áruk 2-3 ezer forinttól indul. Azok a palackok, amelyeken nem szerepel évjárat, gyengébb minőségű pezsgőt tartalmaznak, de ez nem jelenti azt, hogy ezek ne lennének finomak.

A vezető sommeliere egyébként azt javasolja, hogy inkább kevesebbet fogyasszunk, de az legalább jobb minőségű legyen.

Csúcson a boltok forgalma

A szilveszter előtti napokban az átlagoshoz képest megnő az üzletek forgalma, de ez a növekedés nem olyan kiugró, mint a karácsonyi időszakban – mondta az MTI-nek Fodor Attila, a CBA Kereskedelmi Kft. kommunikációs igazgatója. Az év utolsó napjaiban főként a hagyományosan az óév búcsúztatásához kapcsolódó termékek értékesítésénél figyelhető meg jelentős bővülés, a különféle szeszes italokból, virslifélékből, malachúsból, chipsekből vesznek a megszokottnál többet a vásárlók.

Sokan hazai pezsgőt választanak

Az Auchan Magyarország Kft. az MTI megkeresésére arról tájékoztatott, hogy tapasztalataik szerint sok vásárló választ hazai pezsgőket, illetve borokat az ünnepléshez, és folyamatosan nő a felső kategóriás italok, valamint a nagy üveges kiszerelések iránti érdeklődés. Az áruházlánc ezért az idei ünnepi szezontól a legnépszerűbb pincészetek boraiból 1,5 és 3 literes palackokat is kínál. A vásárlók kedvencei a tokaji, a szekszárdi vörös, illetve a villányi borok, amelyek már november közepétől igen keresettek.

Az év végi vásárlási szokások változásai közül az Auchan azt emelte ki, hogy míg korábban csak az újév köszöntéséhez választottak pezsgőt a vevők, addig az idén ez az ital már egyre több karácsonyi asztalon is helyet kapott. A dekorációs termékek között a legnépszerűbbek a papírtrombiták, a szerpentinek, a konfetti ágyúk és a lufik, emellett az áruházlánc eldobható tányér-, illetve pohárválasztékkal is készült – jelezte az Auchan.

A pezsgők forgalma hatszorosára nő

A Tesco-Global Áruházak Zrt. tájékoztatása szerint decemberben a pezsgők forgalma hatszorosára, a virsliké tizenötszörösére, a lencséé nyolcszorosára nő üzleteikben.

Pezsgőből az ünnepi időszakban értékesítik az éves forgalom 40 százalékát. Az áruházlánc is azt tapasztalja, hogy a vásárlók egyre inkább a minőségi termékeket választják, a legkeresettebbek a hazai pezsgők. Az alkoholmentes gyerekpezsgőből az éves forgalom 60 százalékát adják el szilveszter előtt.

Az áruházakban kapható 90 féle virsliből várhatóan több mint 500 tonnát ad el a Tesco, a decemberi forgalom 55-60 százalékát a két ünnep között értékesítik. A vásárlók egyre inkább a közép- és felsőkategóriás virsliket keresik, a legnépszerűbbek a frankfurti- és juhbeles baromfivirslik, de folyamatosan nő a kereslet a sertésvirslik iránt is.

A majonéz, mustár, ketchup és torma forgalma több mint háromszorosára nő, a pékáruk forgalma 30 százalékkal ugrik meg szilveszter előtt, leginkább fehér kenyér, zsemle és sajtos stangli kerül ilyenkor a bevásárlókosarakba – közölte a Tesco.

Virsli, lencse, pezsgő

A Lidl Magyarország Bt.-nél ugyancsak a virsli, a lencse, a pezsgő, az egyéb alkoholos italok, égetett szeszek fogalmában számítanak kiugró növekedésre a szilveszter előtti napokban.

Szilveszter előtt a sós snackek, illetve a chipsek iránti kereslet is megugrik. Az Intersnack Magyarország Kft. (Chio) adatai szerint Magyarországon a különböző snackekből a teljes fogyasztás évi 30 ezer tonna, ebből 5000 tonna decemberben fogy el.

Chipsből harmadával többet vesznek a vásárlók a nyári hónapokhoz képest, a krékerek, perecek és pálcikák keverékéből készülő sós mixek forgalma pedig még ennél is jobban, 50 százalékkal ugrik meg a téli ünnepek idején.

A magyar snackpiac sajátossága, hogy az európai átlagnál jóval kisebb hányadot hasít ki belőle a burgonyachips és jóval nagyobbat a lisztből sütött snack (sóspálcika, perec, kréker). Az egy főre eső chips-fogyasztásban a 24. helyen állnak a magyar fogyasztók a vizsgált 29 európai ország listáján, a ropi-, perec- és krékerfogyasztásban viszont 7. helyen – közölte az Intersnack Magyarország.

Forrás: hirado.hu