Az eladónak először is az elhatározás után a legfontosabb feladata, hogy tisztázza a tulajdoni viszonyokat. Sokszor előfordul, hogy egy-egy átépítést nem jelölnek a tulajdoni lapon, vagy nem tisztázott pontosan a jogi státusz, hogy az eladni kívánt ingatlan kinek a nevén van. Tehát az ingatlan papírjai legyenek napra készek. Szintén az eladó feladata, hogy beszerezze az energetikai tanúsítványt. Ennek megléte adásvételkor kötelező. Ez 10 évig érvényes, úgyhogy akár akkor elkészíttethetjük, amikor felmerül az eladás gondolata.

Illetve arra is érdemes időt szentelni, hogy a költözésre felkészüljünk. Ha jön egy vevő, ne lepődjünk meg, hogy egy-két hónapon belül ki kell üríteni a lakást. Ez akkor is nagyon fontos, amikor valaki egy örökölt ingatlant szeretne értékesíteni. Ha ezzel is időben foglalkozunk, akár a használaton kívüli bútorokat is el tudjuk adni.

Ajánlatos egy tisztasági festés kisebb nagyobb javítási munkákat is elvégezni.

A felmerülő költségekkel is számolni kell. Az energetikai tanúsítványnak is van költsége, de előfordulhat, hogy adózni kell az eladás után. Ha öt éven belül adjuk el a lakóingatlant, és többért, mint amennyiért vettük, akkor a különbözet adóköteles. Ez igaz az örökölt ingatlanokra is. Nem lakóingatlanok esetében ez 15 év.

Vevőként a legfontosabb feladatunk, hogy tisztában legyünk a saját igényeinkkel. Mit akarunk venni – házat, lakást, tanyát – hol, melyik városrészben szeretnénk, mekkora legyen, hányan költözünk az új otthonba, stb. Azt is fontos eldönteni, hogy hogyan szeretnénk fizetni – rendelkezünk-e a szükséges összeggel, vagy hitelt akarunk felvenni, esetleg kölcsönt kérünk ismerőstől, családtagtól. Ha hitelt vennénk fel, milyen feltételek vannak, ha igénybe vennénk valamilyen kedvezményt, arra van-e lehetőségünk, és annak mik a feltételei. Rengeteg dolgot át kell tehát gondolni.

Vevőként is gondolnunk kell a felmerülő költségekre, ami a lakás árán felül plusz 3-5%-ot jelent, ebben benne van az illeték, a lakásbiztosítás, ha hitelt veszünk fel: a banki költség, az átírás költsége, az ügyvédi költség.

De mindebben a Fair-M Ingatlaniroda is tud segíteni, sok gondot levéve a vállunkról. Professzionális segítséget jelent akár az eladóknak, akár a vevőknek. Tanácsot adnak, mindkét félnek, segítenek a papírok beszerzésében, a hitelügyintézésben, a családok otthonteremtési kedvezményének igénylésében, értékbecslésben, a felmerülő költségek kiszámításában, és természetesen az adás-vétel lebonyolításában. A hatékonyságot pedig remekül jelzi, hogy az elmúlt időszakban egy-egy ingatlan eladása átlagosan 70-90 napot vett igénybe, ami kiváló eredmény. Vagyis a megbízástól számítva átlag 3 hónap, és költözhetünk is.

Az iroda új helyen, nagyobb, exkluzívabb környezetben várja Önöket Hódmezővásárhelyen, a Szántó Kovács János utca 98. szám alatt, a szentesi irodát pedig a Horváth Mihály utca 12/A. alatt találják. Interneten a www.fair-m.hu címen nézhetik meg a kínálatot, itt megtalálják az iroda munkatársainak telefonszámait is, de a központi vezetékes telefonszámon is érdeklődhetnek: 62/647-105. A Fair-M Ingatlan Iroda munkatársai diszkrét, fair szolgáltatásokkal várják Önöket!

Kiskata