Új és jó: 34 14 = A2, az új, 48 lóerős jogosítványkategória. Elsősorban a fiatal kezdők és az idősebb autósok számára lehet előny.

Köszönjük meg Brüsszelnek: az EU az új, fokozatos kialakítású jogosítványrendszerben a fiatal pilóták és az újrakezdők számára 14 lóerőnyi pluszt engedélyezett az eddigi 34 lóerővel szemben: a 18 éves kort betöltött kezdő motorosok immár akár 48 lóerős (35 kW) motorkerékpárt is vezethetnek, ami 40 százalékos teljesítménynövekedést jelent. Ezáltal – ahogy azt a következő oldalakon bemutatjuk – számos kiváló motorkerékpár elérhetővé válik számukra is. Dübörgő egyhengeresek, tompán morgó V2-esek, hörgő háromhengeresek és lágyan susogó négyhengeresek. Ami megegyezik bennük: karakterességük mellett nem túl nehezek, ugyanakkor nem is erőtlenek, és igazán élvezet velük a motorozás.

Ahhoz, hogy valaki megízlelhesse az új élvezeteket, legalább 18 évesnek kell lennie, és meg kell szereznie az új A2-es jogosítványt. Akinek már van A korlátozott jogosítványa, amivel eddig 34 lóerőig motorozhatott, az január 19. óta a hatóságnál átminősítheti jogosítványát A2-re – külön tanfolyami vagy vizsgakötelezettség nélkül.

Felemelkedés pluszvizsgával:


Kétéves A2-es jogosítvány birtokában már 20 éves kortól megszerezhető a korlátlan A kategóriás jogosítvány, ehhez azonban ismét fel kell keresnie egy iskolát, ahol tizenegy órányi kiegészítő gyakorlati oktatás során begyakorolhatja a vizsgafeladatokat, majd rutin- és forgalmi vizsgát kell tennie egy 48 lóerősnél erősebb motorral.

Jogsi rögtön nagymotorra 24 éves kortól


Előzetes A2-es jogosítvány nélkül rögtön nagymotorra az új EU-s jogszabály szerint 24 éves kortól szerezhetünk vezetői engedélyt. Eddig ehhez Magyarországon betöltött 21 éves életkorra volt szükség.

Új A2-es jogosítvány A1-es vagy B125-ös jogsival


Az A1-es jogosítványt különösebb bonyodalmak nélkül lehet felturbózni A2-esre (lökettérfogat-korlát nélkül, maximum 48 lóerőig). Ehhez egy motorosiskolánál kell jelentkezni, és minimum hétórányi gyakorlati óra után – ezek elengedhetetlenül szükségesek ahhoz, hogy megszokjuk a nagyobb motort, és begyakoroljuk az alapfeladatokat – rutin- és forgalmi vizsgát kell tenni. (lásd fent)

Melyik motorkerékpár-típust szabad lefojtani?


A 48 lóerős maximális teljesítmény mellett az EU a teljesítmény-tömeg arányt is meghatározta az új A2-es kategóriához, amely szerint az A2-es jogsival vezethető motorkerékpár teljesítménye kilogrammonként legfeljebb 0,2 kW lehet. Egy 48 lóerős (35 kW) A2-es motornak így legalább 175 kilogrammot kell nyomnia. Ellenkező esetben a motort le kell fojtani, hogy elérje ezt a kilogrammonkénti 0,2 kW-os értéket. Például a mindössze 163 kilogramm tömegű KTM 690 Duke szabályos teljesítménye ahhoz, hogy A2-es jogsival is vezetni lehessen, 35 helyett csak 32 kW (42,5 LE). Ezenkívül az EU-s irányelvek előírják, hogy egy 48 lóerőre lefojtott motorkerékpár teljesítménye eredeti, nyitott változatában sem lehet több, mint a lefojtott változat kétszerese, tehát legfeljebb 96 lóerő. Érdekesség, hogy Magyarországgal ellentétben Németország nem vette át az EU-jogszabály ezen passzusát, ezért ott bármelyik motorkerékpárt, akár egy Suzuki Hayabusát is le lehet fojtani 48 lóerősre úgy, hogy megfeleljen az A2-es kategóriának.

Forrás: motorrevu.hu