A Pierre-Mendes Egyetem pszichológusai Laurent Begue vezetésével szokatlan kísérletbe fogtak, melyet először egy helyi bárban kezdtek el, majd laboratóriumi körülmények között folytattak.

Első körben tizenkilenc italozót kértek fel, hogy értékeljék vonzerejüket egy egytől hétig terjedő skálán,  majd egy szonda segítségével megmérték alkoholszintjüket. Az eredmények azt mutatták, hogy minél több alkoholt fogyasztott valaki, annál többre értékelte saját magát.

A második vizsgálat során 94 férfit egy új gyümölcskoktél tesztelésével bíztak meg. Valójában persze ez is a kísérlet része volt, ahol a résztvevők nem tudták, hogy alkoholos vagy alkoholmentes változatát kapták-e a koktélnak. Ezután mindannyiukat megkérték, hogy írjanak és adjanak elő egy reklámfilmet, mellyel az új márkát lehetne hirdetni, majd meg kellett nézniük és értékelniük kellett saját filmre vett előadásukat. Itt is megmérték mindenkinek az alkoholszintjét, és meglepő módon, azok, akik úgy vélték, hogy alkoholos italt fogyasztottak, jóval pozitívabban értékelték magukat, függetlenül attól, hogy tényleg azt ittak-e vagy nem. Ugyanígy, akik úgy hitték, alkoholmentes koktélt kaptak, alacsonyabb értékelést adtak maguknak, annak ellenére, hogy néhányak közülük valójában alkoholt kaptak.

Amint az a British Journal of Psychology című lapban megjelent tanulmányból kiderült, összességében tehát nem az alkohol teszi magabiztosabbá az embert, hanem a tudat, hogy alkoholt fogyasztott. Maga az alkohol inkább csak placebóként vesz részt ebben a folyamatban. A jelenség hátterében az állhat, hogy általánosságban az alkoholfogyasztást az emberek a felszabadultság, az ellazulás és a magabiztosság érzésével kapcsolják össze. A gond csak az, hogy a külvilág nem biztos, hogy olyannak lát minket, amilyennek mi magunkat. Begue kísérletében ugyanis később egy független bírákból álló társaság is végignézte a reklámfilmeket, és bizony sokan – akik magukat igen nagyra értékelték – elég szerény eredményt értek el a művükkel.

 

Forrás: medipress.hu